Problema calendarului bisericesc

Pe site-ul razboiintrucuvant.ro a fost postat un interesant material legat de prăznuirea Sfintelor Paşti la comanda Uniunii Europene (http://www.razbointrucuvant.ro/2009/05/18/un-moment-de-rezistenta-al-bor-in-fata-presiunilor-mondialiste-pentru-fixarea-datei-pastelui/). Acest material aduce în prim plan subiectul schimbării calendarului bisericesc. Din acest motiv m-am gândit să postez pe blog-ul meu o serie de documente bisericeşti, de poziţii ale Sfinţilor Părinţi şi de cuvinte ale cuvioşilor contemporani, legate de această problemă. De ani de zile, în pelerinajele făcute în Grecia, Rusia, Ucraina şi Basarabia am aflat lucruri despre care în România nu vorbea nimeni. Cred că a sosit momentul să se vorbească…

E nevoie de o precizare: de mai mulţi ani am spus în diferite conferinţe, ţinute în centrele universitare, că schimbarea calendarului a fost o mare greşeală, mai ales pentru că a rupt unitatea liturgică a Bisericii. Am făcut afirmaţiile respective fiind creştin ortodox de stil nou. Faptul că am rămas atâţia ani în legătură cu Biserica oficială (B.O.R.) – nu este o dovadă a faptului că linia acesteia este corectă… Aş dori deci ca cei care vor citi materialele prezentate aici (pentru început voi prelua câteva materiale de pe http://traditiaortodoxa.net/ ) să nu facă o legătură între apartenenţa mea şi materialele postate.

Nu cu multă vreme în urmă au apărut pe net diferite materiale despre Mitropolia de Milano – din care face parte fostul stareţ homosexual Dimitrie Bica, acum hirotonit episcop. Cred că acest Sinod, care mai degrabă pare asociaţie ocultă decât grupare bisericească, va produce în România din ce în ce mai multă tulburare. Tocmai pentru ca oamenii să nu confunde lucrurile e nevoie de o prezentare obiectivă a problemei. Unii s-au smintit şi au crezut că părintele Justin Pârvu ţine legătura cu aceşti schismatici (cred că e prea mult să li se spună şi aşa). Dar lucrurile nu stau aşa. Nici părintele Justin, nici maica Ecaterina Fermo, nici eu nu vom trăda credinţa ortodoxă prin asocierea cu acest discutabil sinod. Menţionez aceasta pentru că am fost acuzat (ca şi maica Ecaterina) că suntem responsabili pentru fictiva deviere a părintelui Justin.

Dar, dacă nu am nicio legătură cu Sinodul de la Milano – care se prezintă în chip mincinos ca fiind un sinod tradiţionalist, am în sufletul meu o legătura foarte strânsă cu sfinţii şi cuvioşii ale căror materiale le voi posta aici. Postarea lor este pentru mine o formă de mărturisire de credinţă. Da, cred – împreună cu Sfântul Kukşa din Odessa, cu Sfântul Ioan Maximovici, cu Sfântul Nicolae Velimirovici, cu Sfântul Ioan Iacob, cu Sfântul Serafim Sobolev – că schimbarea calendarului a fost o greşeală. Şi Îl rog pe Dumnezeu ca la Judecata Sa să nu mă aşeze lângă cei care au făcut această schimbare, ci pentru rugăciunile tuturor sfinţilor să mă aşeze în Împărăţia Sa…

Una dintre cele mai importante probleme cu care s-a confruntat Biserica Ortodoxă în secolul XX a fost legata de schimbarea calendarului bisericesc, schimbare făcută la iniţiativa patriarhului de Constantinopol Meletie Metaxakis. Din păcate, în România problema calendarului este tratată superficial, ignorându-se învăţăturile Sfinţilor Părinţi şi ale sfinţilor şi cuvioşilor din secolul XX privitoare la acest subiect. Perspectiva credincioşilor români în această problemă are la bază în mod special învăţătura părintelui Cleopa de la Sihăstria. În mediul teologic, reperul este oferit de cartea părintelui Epifanie Teodoropoulos „Cele două extreme”. O opinie echilibrată ar trebui să ţină seama şi de cealaltă perspectivă. Sfântul Kukşa din Odessa, sfânt care are sfinte moaşte, sfânt făcător de minuni, considera noul calendar „calendarul Antihristului”. El a profeţit că la al optulea sinod ecumenic Biserica oficială va generaliza înşelarea, impunând prăznuirea Sfintelor Paşti după noul calendar. (Aşa-numitul calendar îndreptat care propune până în anul 2800 aceeaşi dată de pentru Sfintele Paşti ca şi calendarul gregorian, cel folosit de catolici.)

Pentru a-i convinge pe credincioşi să primească noul calendar s-a recurs chiar la falsificarea vieţilor sfinţilor din secolul XX, cel mai cunoscut caz fiind cu viaţa Sfântului Ioan Iacob de la Hozeva. Varianta oficială a vieţii lui trece cu vederea faptul că motivul principal al plecării sale din România a fost schimbarea calendarului, nu dorinţa de o viaţă pustnicească. Amănuntele legate de aceasta au fost scoase din viaţa sfântului Ioan scrisă de ucenicul său apropiat, părintele Ioanichie Pârâială. În curând va fi tipărită în România şi viaţa necenzurată a sfântului… (Pe http://traditiaortodoxa.net/?cat=71 apare învăţătura sfântului despre calendar). Dacă se ţine seama de părintele Cleopa, de ce nu se ţine seama şi de Sfântul Ioan Iacob? Sau, dacă se ţine seama de părintele Epifanie, de ce nu se ţine seama şi de părintele Serafim Rose, care vedea salvarea în Bisericile pe stil vechi care nu se află în comuniune cu Biserica oficială? (Detalii pe http://traditiaortodoxa.net/?p=705#more-705 )

Personal, consider că cea mai clară dovadă a faptului că în România se promovează o variantă denaturată a problemei calendarului este că în niciuna dintre facultăţile de teologie nu se face referire la faptul că Biserica Rusă a trecut, pentru scurtă vreme, pe stil nou. Nu se vorbeşte deloc despre rezistenţa stareţilor şi a părinţilor cu viaţă sfântă legată de această problemă. Cartea Tebaida Nordului, apărută în româneşte la Editura Bunavestire, are anexată viaţa Cuviosului Mihail, ultimul mare mistic de la Valaam. În această carte apăreau – în ediţia originală multe detalii legate de revenirea Rusiei pe vechiul calendar, detalii care lipsesc din ediţia românească.

Un alt lucru de care nu se ţine seama este arătarea semnului sfintei cruci pe cer în anul 1925, lângă Atena, de praznicul Sfintei Cruci pe stil vechi. Minunea a fost văzută de cei două mii de credincioşi care veniseră la slujbă şi de poliţiştii trimişi să oprească slujba. Crucea respectivă era o cruce rusească, cu toate cele patru linii – aşa cum se vede şi într-o poză făcută atunci. (Detalii pe http://traditiaortodoxa.net/?p=226). Dumnezeu a făcut o minune clară, iar cărturarii zilelor noastre se străduiesc facă abstracţie de ea, asemănându-se cărturarilor care L-au răstignit pe Hristos. În contrapartidă, susţinătorii noului calendar invocă minunea relatată în Patericul românesc, când Sfinţii trei ierarhi i-au spus părintelui Ioanichie Moroi să primească noul calendar şi să facă ascultare de ierarhie. Dar cuvintele sfinţilor – în măsura în care Patericul românesc descrie obiectiv minunea – au fost următoarele: „Ioanichie, de ce te îndoieşti şi nu faci ascultare? Nu ştii că ascultarea este mai mare ca jertfa? Deci, ascultă de cei mai mari, că nu vei răspunde tu de îndreptarea calendarului.”

Mărturia Sfinţilor trei ierarhi nu a fost că e bună schimbarea, ci l-au sfătuit să facă ascultare de ierarhie, că nu el va da socoteală pentru această schimbare. În acelaşi timp însă, alţi sfinţi s-au arătat spunându-le oamenilor că adevărul este de partea Bisericii de stil vechi. Nu îmi propun să judec eu dacă vedenia părintelui Ioanichie Moroi a fost de la Dumnezeu sau nu, şi nici să o pun faţă în faţă cu alte arătări ale sfinţilor (pe http://traditiaortodoxa.net/?p=559 se pot citi arătări ale Sfântului Ioan Maximovici cenzurate în varianta în limba română a cărţii cu minunile sale…)

În ceea ce priveşte aşa-zisul Sinod care a schimbat calendarul, trebuie menţionat că nu toate Bisericile locale au luat parte la el. Trei patriarhii – a Ierusalimului, a Alexandriei, a Antiohiei au condamnat schimbarea calendarului, refuzând să trimită reprezentanţi la sinod. Nici Biserica Ciprului nu a fost de acord cu această schimbare…

La Sinodul de la Moscova din 1948 vlădica Serafim Sobolev (cunoscut ca mare sfânt făcător de minuni de către creştinii de stil vechi) a prezentat un studiu argumentat împotriva noului calendar (Se poate citi pe http://www.danionvasile.ro/blog/2009/04/15/vladic-serafim-sobolev-raportul-bisericii-bulgare-privitor-la-praznuirea-pastilor/ ).

Ceea ce vreau să fac este să prezint materiale de care în mod obişnuit se face abstracţie, fără nicio argumentare teologică. De ani de zile am fost acuzat că sunt stilist. Îmi dau seama că prin materialele pe care le voi posta acuzele se vor înteţi. Dar mi-am asumat acest risc…

PS. Am observat că pe alte blog-uri şi site-uri au apărut multe polemici dure legate de problema calendarului. Pe acest blog nu voi valida decât comment-urile care mi se par potrivite. Oricum materialele vor fi aprig judecate în comment-uri-le site-uri-lor oficiale cu vârf şi îndesat…

This entry was posted in Problema calendarului bisericesc. Bookmark the permalink.

69 Responses to Problema calendarului bisericesc

  1. gil says:

    Dragi nostii:Danion,leo,Petru,Mihail,Gavriil,Vela,Porto..sa nu va speriati ca se pare o lipsa de roade,adica parca nu intelege nimeni!Au inteles dar este fff greu de schimbat,s au obisnit sa inteleaga gresit biserica,li se pare o unitate militara ,nu stiu ca de oamenii care dau alte ordine decat Dumnezeu sant vrajmasi nu prieteni…noi trebuie sa le aducem toate argumentele pt ca in ei sa intre adevarul,daca or sa creada sau nu o sa vedem p lumea cealalta!

  2. gil says:

    saurian draga :majoritatea celor ce scriu aici au trecut ptin ce treci tu!este o lupta placuta caci asa este crestinul:se bucura cand cauta adevarul!cand Dumnezeu iti va descoperi adevarul(dar trebuie sa arati si tu ca vrei)si o sa ti privesti viata in ansamblu o sa ti se para fascinanta aceasta perioada de lupta!cand crestinul nu este in lupta este in primejdie!!pana moare crestinul trebuie sa caute adevarul caci si diavolul mereu arunca minciuni de suflet pierzatoare!

  3. gil says:

    manuela inteleg ca minunea cu serpii te a uimit!ti ar placea sa vina serpi si la tine in casa ca sa fie f minunat?

  4. john says:

    si totusi eu cred ca ne batem cuie in talpa cu calendarul vechi. Deja sintem dezbinati! Ce se vrea? o dezbinare si mai mare? Atita timp cit Duhul Sfint se coboara fara indoiala si in Biserica pe stil Nou asta ar trebui sa ne fie de ajuns. Ei da, a fost un compromis. Da, a fost o initiativa masonica dar, repet chiar cred ca ar trebui sa ne concentram pe ecumenism (adica pe lupta impotriva lui). faptul ca stilistii nu recunosc pe Sf. Martiri din Inchisori pentru simplul motiva ca erau pe stil nou arata o doza de pietism care nu-si are sensul si de ingimfare… al cui sfint e mai sfint? Al calendarului nou sau al celui vechi?? De parca Dumnezeu facea trierea, tu ala care ai suferit in numele lui Hristos, treci mai jos ca erai pe stil nou, iar tu alalalt care erai pe stil vechi, ca erai mai sus. ramin la parerea mea ca de data asta Dan Ion ne face un contraserviciu.

  5. john says:

    Scuze.
    Vroiam sa spun ca ne face un deserviciu

  6. john says:

    Mi s-a parut interesanta parerea cuiva care spunea ca Biserica pe Stil pe Vechi ar putea sa fie un refugiu pentru momentul in care in biserica pe stil nou s-ar ajunge la ecumenism. Argumentatia mi se pare ne-sustinuta pentru ca atita timp cit Duhul Sfint se coboara si pe stilul nou atunci, daca intr-adevar se ajunge la dezastrul ecumenist, simpla ne-acceptare a ecumenismului este o marturisire de credinta si nu e nevoie sa treci cu arme si bagaje la stilisti.

    repet! Am oroare de schisme in biserica!!! Si discutia cu calendarul nu face decit sa profileze o schisma, dupa mine, total ne-necesara printre credinciosii pe stil nou. Asta pentru ca exista pericolul mult mai mare al schismei ecumenice. Avem nevoie sa fim uniti acum in aceste timpuri nenorocite! Si re-vigorarea discutiei despre Calendare dupa atita amar de ani, nu face decit sa ne arunce pe unii impotriva celorlalti.

  7. petru says:

    ptr john

    din pacate, credeti sau nu, calul troian, prima schisma in BOR, s-a produs in 1924, prin inovatia calendarului.
    stiti pe cineva din BOSVR care s-a pronuntat in legatura cu Sfintii din inchisori?
    nu uitati ca in istoria Bisericii exista o marturie potrivit careia un musulman, general in armata turca, vazand Sf Lumina la Sf Pasti Ortodox, a marturisit pe loc credinta in Hristos, i-a fost taiat capul si e mucenic cu sfinte moaste. numai Dumnezeu stie cine e cu adevarat sfant sau nu si cum s-a facut sfant cineva.
    o diferenta este intre cei care au patimit in inchisorile comuniste: cei pe vechi au fost inchisi ptr ca marturiseau Sf Traditie, in timp ce multi pe nou au fost inchisi pt ca erau legionari.

  8. crip81 says:

    domnule John ai perfecta dreptate , insa stilistii nu pot sa inteleaga acest lucru . Ptr ei , numai daca esti cu 2 sapt in urma ai implinit toata dreptatea.
    Intr-adevar, mi-e greu si mie sa-l inteleg pe domnul Danion, dupa ce l-a cunoscut pe Hristos in BOR i se pare ca a luat-o pe cai gresite…
    Domnilor stilisti , sfantul Serafim de Sarov ( care tinea calendarul pe stilul vechi , deci e vrednic de crezare ) spunea ca scopul crestinului este dobandirea Duhului Sfant . Deci ,daca acest lucru este cel mai important pentru un crestin, se impune intrebarea : lucreaza Duhul Sfant in BOR sau nu ? Daca nu lucreaza , atunci sa ne spuna domnul Danion cum s-a convertit la crestinism ? Unde l-a cunoscut pe Hristos ? In BORSV ? Din cate am citit eu in cartile dumnealui , nu , Dumnezeu i s-a descoperit in BOR ( sau Biserica Ortodoxa Universala din care facem parte , dar nu si stilisti ) . Si ca el sunt mii , sau mai bine zis zeci de mii de tineri , printre care ma numar si eu . Am rude in BORSV pe care le iubesc f mult si care ma iubesc si ne avem ca fratii , fara sa facem prea mult caz de credinta noastra . Au incercat sa ma convinga sa vin la ei , insa nu au reusit , ptr ca am impresia ca daca fac acest pas dau vrabia din mana pe cioara din par…
    Dupa parerea mea voi , cei din BORSV , va asemanati cu lipovenii , care au parasit BO Rusa numai din singurul motiv ca nu erau de acord de cum se face semnul sf cruci cu degetele .
    Un antiecumenist convins.

  9. crip81 says:

    http://laurentiudumitru.ro/blog/2009/06/07/noua-marturisire-de-credinta-impotriva-ecumenismului
    O marturisire de credinta facuta de ierarhi pe stilul nou , dar si monahi din Sf Munte , deci in unire de CREDINTA , asa cum ii sta bine crestinului

  10. mihai says:

    Cred ca nu se intelege ca unirea este IN CREDINTA, iar comuniunea cu niste ereziarhi (minciuno-episcopi eretici ecumenisti, serghianisti si masoni) inseamna partasie cu ei, unitate cu ei?
    Ma uitam si pe un anume site (al unor guralivi care nu fac nimic decat implinesc planul de supunere fata de ereziarhi si practica sistematic cenzura si rastalmacirea (nu le dau numele, fiindca nici lor nu le place sa dea numele altora…) care au pus un desen cu Corabia (Biserica), desen in care falsii ierarhi ecumenisti si serghianisti sunt desenati IN AFARA Corabiei, aruncand sulite ca s-o surpe. Asa sunt falsii ierarhi eretici, IN AFARA BISERICII! Deci cine ii urmeaza fiind in partasie cu ei (comuniune) sunt in afara Bisericii dimpreuna cu ei.

    Saracii guralivi, ca niste impostori ce sunt au furat acel desen de pe un site “stilist”, dar n-au inteles nimic uitandu-se la el. N-au inteles ca comuniunea cu falsii-ierarhi ii scoate si pe ei afara din corabia Bisericii… Oare chiar atat de orbi si de papistasi au devenit unii in mentalitate incat confunda Biserica cu persoana patrariarhului eretic si mason de la Constantinopol? Dar in definitiv e probelma lor si ii priveste personal.

  11. mircea m says:

    Da, Teofan pe care il lauda ei pe site a semnat acea lepadare de credinta impreuna cu monofizitii la Chambessy, iar dupa investirea in Moldova tine slujbe comune cu papistasii la deschiderea anului universitar la Universitatea din Iasi. La fel si Anania de la Cluj, laudat de unii, a tinut slujba de pomenire pentru papa. Poate o sa gasesc inregistrarea audio cu predica de atunci in care marturisea erezia.

  12. Cristina says:

    Si din pacate se pare ca din nou va functiona dictonul: “dezbina si cucereste”.

  13. porto says:

    Nu va suparati, dar adevarul este ca nu poti fi noucalendarist si antiecumenist; este un nonsens: orice noucalendarist este ecumenist chiar si fara voia lui, deoarece tine un calendar fals (adica nebisericesc vezi http://www.mdn.md/print.php?id=4295&lang=ro si http://www.mdn.md/print.php?id=4533&lang=ro) facand ascultare nu de Sfintii Parinti ai Bisericii ci de inovatorii ecumenisti masoni minciuno-ierarhi care au schimbat calendarul (vezi http://danionvasile.ro/blog/2009/05/20/un-document-despre-dovada-legaturii-dintre-schimbarea-calendarului-si-erezia-ecumenismului/) cine isi inchipuie ca e altfel isi fura caciula singur.

  14. crip81 says:

    domnu Porto ,
    dumneata chiar crezi aberatiile pe care le spui , sau le scrii asa la misto ?

  15. Mihail says:

    @John
    Nu cred ca ai auzit pe cineva de pe stil vechi contestand pe Sfintii (Mucenicii as zice eu) Inchisorilor. Insa ca sa judecam corect pe Mucenicii Inchisorilor trebuie mentionat ca dintre cei care erau inchisi in acei ani in lagarele de concentrare, o buna parte din ei doreau intoarcerea la calendarul vechi. Aveau dreapta marturisire.
    Doamne ajuta!

  16. gil says:

    DA PORTO!Sa tzi mai zic una buna:s au strans o gramada de ierarhi si calugari greci si au dat anatemei ecumenismul dandu se astfel singuri anatemei!Dar sa vezi ce slujbe fac astia cu daniel al nostru d t uiti la ei si nu sti daca sa i mai lasi in libertate sau sa le pui camasa d fortza!

  17. Gavriil says:

    Merita citit:

    ,,Socotiţi, drept aceea, cum să umblaţi cu pază” ! (Efeseni 5, 15)
    de Arhiepiscop Averchie de Jordanville
    Aici :
    http://catacombeleortodoxiei.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=1385:din-scrierile-ips-averchie-de-jordanville-xii&catid=66&Itemid=117

  18. gil says:

    pentru cei care vor sa cerceteze le amintesc d SFANTA TRADITIE!si deci daca p un taler punem :sfanta traditie+sinoadele ecumenice+invatatura sfintilor si pe celalalt nu stiu ce pun ei d li se pare ca balanta inclina acolo unde io nu stiu ce pun!io cred ca au cantarul defect!calendarul e o incercare pentu om sa arate cu cine este prieten:cu Hristos sau cu lumea!(e adevarat si ca ei sant cu lumea dar urla ca sant cu HRISTOS!

  19. moldovlah says:

    Dinspre partea unui apartinator al Bisericii Ortodoxe nou-calendariste situatia se vede in felul urmator:

    - dupa cunostinta mea, in Romania exista deja doua Biserici Ortodoxe vechi-calendariste, dintre care doar una are continuitate apostolica, respectiv cea cu mai putini inchinatori si oarecum, trecuta sub tacere chiar si de catre cealalta Biserica Ortodoxa vechi-calendarista;
    - in iconomia dumnezeiasca, harul inca lucreaza prin preotii slujitori ai BOR, cu toate ca o mare parte a acestora tind sa se transforme intr-o “armata functionareasca” obedienta fata de ierarhia masonica si ecumenicizanta in proportie covirsitoare;
    - exista tendinte de divizare a celor trei Biserici Ortodoxe Romanesti sus-pomenite in grupuscule din ce in ce mai numeroase.

    In situatia data, ar fi nevoie nu de Adevar, ci de Dragoste, care este mult mai mare inaintea Domnului-Dumnezeului nostru.
    Se pare ca Adevarul pus inaintea Dragostei duce la sfisierea camasii lui Hristos in petice, care in final nu mai pot acoperi ranile si pacatele drept-credinciosilor.
    Eate drept ca in momentul in care una, ori mai multe dintre aceste Biserici Drept-maritoare ar apostazia prin aderarea declarata si asumata la erezia catolica/ecumenista, lacasurile de cult apartinatoare acesteia nu vor mai putea fi considerate locuri de inchinaciune, iar oficiantii acestora preoti pravoslavnici. Dar, in mod evident nu putem anticipa si formula proces de intentie.
    Daca Dumnezeu va permite ca aceasta cadere a ierarhiei sa se produca, este usor de presupus ca situatia va fi similara celei din Transilvania anilor 1700, cind 85% din ierarhia Bisericii Ortodoxe, trecuta la greco-catolicism nu a reusit sa urneasca din credinta poporul drept-maritor.
    Nimic nu poate garanta ca nu vor fi atrase in aceasta capcana si Bisericile Ortodoxe vechi-calendariste, din Romania, ori din afara.
    Pentru moment, alta solutie decit raminerea fiecaruia in barca in care l-a asezat Dumnezeu, eu, unul, nu vad sa existe.
    Vremurile care vin nu permit decit solutii pentru rezistenta, necum pentru solutionarea imediata a acestei situatii dureroase pe care o reclama atit apartinatorii Bisericii Ortodoxe nou-calendariste, cit si a celor vechi-calendariste.

    P.S. Pentru a evita orice neintelegere, vreau sa mentionez ca particip cu aceeasi bucurie si dragoste la slujbele tuturor celor trei Biserici Ortodoxe Romane la care fac referire mai sus.

Comments are closed.